BLOG

COVID-19: El ressorgiment del comerç de proximitat?
Comercio de Proximidad

El comerç de proximitat s’ha vist beneficiat a la majoria de països europeus durant la pandèmia. Durant la primera onada, volent adaptar-se a les noves circumstàncies, molts establiments van començar a implementar nous canals de venda d’aliments online i telefònics per a la realització de comandes a distància, enviaments a domicili o recollida a la botiga. La reestructuració que ja vivia el comerç de proximitat, es va accelerar.

Factors clau de l’auge del comerç de proximitat

Amb la crisi sanitària, la connexió amb la comunitat i el que és local ha adquirit més importància en els hàbits de consum de la població. La limitació de moviment, l’augment del teletreball (que ha flexibilitzat l’organització del temps) i el desig de donar suport als negocis locals per pal·liar les conseqüències econòmiques de la pandèmia, són alguns dels factors pels quals la ciutadania va optar, i segueix optant , per comprar a botigues de barri.

Impacte dels productes locals a les cistelles

Segons l’estudi del grup de recerca UPC-IRTA, encarregat pel departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya, l’interès pels productes locals ha augmentat un 19,6% entre els catalans. Així mateix, el volum de compra d’aliments a hipermercats i supermercats ha disminuït en un 5,3% dels casos, mentre que ha augmentat un 4,8% a botigues d’alimentació de barri.

En aquest sentit, segons l’estudio realitzat pel professor de la EAE Business School, Pablo Contreras, amb una mostra de més de mil enquestes, realitzades en maig a tota Espanya: a causa de la covid-19, 7 de cada 10 persones prefereixen comprar productes de producció nacional, encara que siguin més cars.

Pel que fa al futur, segons l’informe a escala europea de EIT Food, gairebé nou de cada deu consumidors (un 87%) afirmen que és molt probable que mantinguin aquest hàbit de consum després de la pandèmia.

Oportunitats del comerç de proximitat

En general, el comerç de proximitat es caracteritza per una atenció més personalitzada, i més confiança per part del consumidor en els productes adquirits. Això suposa una oportunitat per a la indústria alimentària local. Per això, és essencial que estigui al nivell de les expectatives del consumidor en matèria de qualitat i seguretat alimentària.

De fet, segons dades d’un anàlisi del sector a Europa, realitzat per la consultora Iri: es va detectar un creixement dels fabricants mitjans i petits, enfront dels líders, entre juliol i setembre de 2020.

En aquest sentit, segons l’estudi de Xarxes Alimentàries Locals a Temps de Covid-19, realitzat per la Promotora d’Aliments Catalans (Prodeca), s’ha observat un creixement en el nombre de productors que han començat a distribuir els seus productes a través de xarxes de venda directa. En total, s’han registrat 517 altes noves a Catalunya, fet que significa un augment del 23%. Nous registres que, alhora, s’han traduït en un augment de vendes i facturació.

A Proacciona, consultoria en seguretat alimentària de Barcelona, ​​comptem amb més de 15 anys d’experiència a la consultoria alimentària, ajudant empreses com la teva a acreditar-se en matèria de qualitat i innocuïtat alimentària. Ajudem empreses del sector de l’alimentació a implantar el pla APPCC per garantir que els seus aliments són segurs i que ofereixen el millor de si mateixos al consumidor final. A més, també certifiquem a les normes IFSBRCFSSC 22000. Aquestes certificacions aportaran valor afegit a la teva marca i generaran confiança entre els teus consumidors i potencials clients; un factor clau, especialment ara.

T'AGRADA EL NOSTRE CONTINGUT?

Segueix-nos a les nostres xarxes socials

Categories

Formulari de contacte

¿Necesitas ayuda?