BLOG

Diferències entre probiòtics i prebiòtics

​L’estudi del microbioma humà ha avançat molt en els darrers anys. Això ha incrementat la importància que es dóna a la microbiota a la salut de les persones durant totes les etapes de la vida.

D’una banda, els probiòtics són aliments compostos per microorganismes vius que es fan servir per millorar els bacteris bons del cos. Per altra banda, els prebiòtics són altres aliments que fan de nutrients per a la microbiota humana. En aquest article t’expliquem aquests tipus d’aliments detalladament juntament amb les seves diferències principals.

Què és un probiòtic?

Els probiòtics es defineixen per l’Organització d’Alimentació i Agricultura (FAO, Food and Agriculture Organization) i l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com a microorganismes vius que, quan s’administren en quantitats suficients, són beneficiosos per a la salut del consumidor.

La definició de probiòtics vol dir que quan arriben al lloc on interactuen amb l’hoste, la seva capacitat beneficiosa continua activa. A més, els probiòtics han de romandre viables durant la vida útil del producte, que ha de contenir la quantitat de microorganismes necessaris per proporcionar el benefici previst.

Què és un prebiòtic?

Segons la World Gastroenterology Organisation (WGO), els prebiòtics són substàncies dietètiques (principalment polisacàrids i oligosacàrids sense midó) que nodreixen la microbiota seleccionada a l’intestí i afavoreixen el creixement de bacteris beneficiosos en lloc del creixement de bacteris nocius.

Per que un ingredient alimentari o producte alimentari sigui considerat prebiòtic, ha de complir els requisits següents:

  • No s’hidrolitza ni s’absorbeix al tracte gastrointestinal superior (esòfag, estómac i duodè) i per tant és resistent a la hidròlisi per l’àcid gàstric i els enzims digestius i no s’absorbeix a l’intestí prim.
  • S’ha de fermentar selectivament per bacteris beneficiosos a la microbiota intestinal.
  • Pot induir efectes fisiològics beneficiosos per a la salut.
Cultura de seguretat alimentària

Principals diferències entre prebiòtics i probiòtics

La diferència fonamental entre tots dos és que els probiòtics són microorganismes vius que, quan s’ingereixen en quantitats suficients, són beneficiosos per a la salut dels consumidors, mentre que els prebiòtics són substrats no digeribles que estimulen el creixement o l’activitat dels microorganismes naturals, cosa que redunda en beneficis per a la salut.

Pel que fa als beneficis associats dels probiòtics, hi ha més evidència que poden alleujar els símptomes de la indigestió, prevenir la mastitis de la lactància i altres com l’enterocolitis necrotitzant, la malaltia inflamatòria intestinal i més. D’altra banda, els prebiòtics s’utilitzen sovint com a laxants per la seva capacitat per augmentar les deposicions i prevenir i tractar l’encefalopatia hepàtica.

Seguretat de probiòtics i prebiòtics

Tot i que per norma general els probiòtics són segurs, no es recomanen a tothom. En pacients immunodeprimits i hospitalitzats podrien donar lloc a infeccions per utilitzar aquests bacteris. Per això, es recomanen emprar-se sempre de manera controlada i en assajos clínics.

Per altra banda, els prebiòtics són molt més segurs. Com que és un tipus de fibra especial que no necessita gaires condicions per conservar-se i ser més fàcils d’obtenir, donen més seguretat.

Aliments probiòtics i prebiòtics

Probiòtics

El primer probiòtic que es va fer servir i fins i tot es va vendre originalment a les farmàcies va ser el iogurt. La diferència entre el iogurt i els probiòtics és que, segons el Codi Alimentari Espanyol, el iogurt és un producte lacti quallat obtingut per fermentació làctica. En canvi, els probiòtics que es venen a les farmàcies són complements alimentaris que poden contenir diferents ceps de probiòtics, entre altres ingredients, i els seus bacteris estan liofilitzats.

Prebiòtics

Pel que fa als prebiòtics, els més famosos són els fructooligosacàrids (FOS) i la inulina. Aquests hidrats de carboni es poden trobar de forma natural en aliments com la llet, la mel, les verdures i hortalisses (porros, carxofes, espàrrecs, alls, cebes…), les fruites, els cereals (blat, civada), les mongetes i els fruits secs. També es pot obtenir per mètodes químics i enzimàtics.

T'AGRADA EL NOSTRE CONTINGUT?

Segueix-nos a les nostres xarxes socials

Categories

Formulari de contacte

¿Necesitas ayuda?