BLOG

Tot el que has de saber sobre els peixos que contenen mercuri
todo lo que debes saber sobre el mercurio

Menjar peix no és perillós. El nivell de mercuri que es troba en els peixos no sol ser perillós per al cos humà, de manera que no posa en risc la salut. No obstant això, és important conèixer quines són les espècies que tenen una concentració més gran d’aquest metall per evitar-ne el consum en la mesura del possible. En aquest article t’expliquem l’impacte directe que té el mercuri a la salut juntament amb alguns consells per regular-ne el consum.

Què és el mercuri?

El mercuri és un metall que es crea de manera natural al medi ambient ia través de la contaminació industrial. Quan aquest metall cau a l’aigua i s’acumula als oceans, es converteix en mercuri metílic dins l’aigua.

Els peixos absorbeixen aquest mercuri quan s’alimenten en aquestes aigües i es van acumulant als seus cossos. Com que és un metall que no s’elimina de forma natural, hi ha algunes espècies de peixos que són més propenses a acumular-lo al seu interior. Depenent del peix que vagis a menjar, els nivells d’aquest metall poden variar.

com es classifiquen els ous

Conseqüències del mercuri al cos humà

Igual que passa amb el peix, no podem expulsar el mercuri que consumim dels aliments. El nostre organisme està dissenyat per absorbir-lo i retenir-lo en el teixit gras, el cervell i els ossos.

La càrrega tòxica que genera el mercuri al cos humà és més perjudicial en el cas de les embarassades i els nens menors de 10 anys. Aquest element perjudica el sistema nerviós i pot causar un deteriorament del desenvolupament neurològic. A més, pot afectar directament diversos òrgans com els ronyons, el fetge i els òrgans reproductius. És important tenir clar que el mercuri no es pot eliminar dels aliments, però sí que es pot portar un control del peix que consumim per evitar concentracions altes.

Quant de peix es pot consumir?

Les recomanacions del consum de peix varia en funció del grup de població on et trobis. Sens dubte, els grups més vulnerables a aquest metall són les dones embarassades (o que estiguin alletant) i els nens menors de 10 anys.

Per començar, no és recomanable que la població general mengi més de 4 racions a la setmana de peix amb un contingut alt de mercuri. D’altra banda, les dones embarassades i els nens menors de 10 anys no haurien de consumir aquest peix. Només els nens entre 10 i 14 anys podrien menjar uns 120 grams al mes. En canvi, qualsevol hauria de poder consumir sense complicacions entre 3 i 4 racions de peix amb un contingut mitjà o baix de mercuri a la setmana.

Quins peixos tenen més mercuri?

Com hem dit anteriorment, la quantitat de mercuri que s’acumula a l’interior dels peixos pot variar a cadascuna de les seves espècies. Tenint en compte això, podem dividir els peixos que més consumim en dos grans grups: peixos amb un contingut baix i peixos amb un contingut alt. Les espècies no incloses en aquestes llistes, es considera que tenen un contingut mitjà de mercuri.

Els peixos que tenen un contingut baix en mercuri són: abadejo, anxova/seitó, areng, bacallà, escopinyes, verat, calamar, gambeta, cranc, canyeta, carboner, carpa, calamarson, xirla, xoco, escamarlà, coquina , espadín, gamba, sorell, llagosta, llagostí, llenguado europeu, llimanda, llobarro, musclo, merlan, lluç, navalla, ostió, palometa, platja, pota, pop, quisquilla, salmó, sardina, sardinella, sardinopa i solla.

D’altra banda, els peixos amb un contingut alt són: peix espasa/emperador, tonyina vermella, tauró, cassó, marrajo, melgas, pintaroja, tintorera i lluç de riu.

com es classifiquen els ous

Recomanacions de consum

S’han fet molts estudis sobre els peixos que més es consumeixen i els nivells de mercuri. Gràcies a ells, podem recopilar una sèrie de recomanacions que et poden ajudar a portar un consum equilibrat i que no sigui perjudicial per a la salut. A continuació us donem alguns consells en funció dels resultats d’aquests estudis:

  • En general, és millor consumir peixos petits que no siguin depredadors.
  • En el cas que t’agradin peixos com la tonyina vermella o el peix espasa, és important alternar-los amb altres menys contaminats com el llenguado, la truita…
  • Els nens i les dones embarassades (o en període de lactància) no haurien de consumir peixos grans.
  • Altres aliments com els musclos, les cloïsses, pops, calamars, llagostins… tenen una baixa concentració de mercuri.
  • El nivell de mercuri és més gran en els productes de pesca que en els d’aqüicultura.

T'AGRADA EL NOSTRE CONTINGUT?

Segueix-nos a les nostres xarxes socials

Categories

Formulari de contacte

¿Necesitas ayuda?