A continuació, us hem preparat un llistat amb alguns dels errors més comuns que solen cometre els propietaris de restaurants agrupats per àrees.
Errors de seguretat alimentària
- Mala higiene personal dels treballadors: No han de menjar, beure, fumar ni mastegar xiclet a les àrees on es manipulen aliments. També han d’usar roba i sabates adequades, no fer servir joies que puguin acumular bacteris i venir sempre nets.
- No mantenir els aliments a temperatura adequada: El risc d’intoxicació per mantenir els aliments a temperatures insuficients sovint és degut a una cadena de fred trencada, cosa que significa que els aliments no es conserven adequadament.
- Cocció inadequada: Per exemple, els ous fregits poc cuits, les hamburgueses a mig cuinar o alguns calamars lleugerament fregits a la fregidora poden ser un risc perquè augmenten el risc que es multipliquin els microorganismes patògens.
- Contaminació als utensilis: Als restaurants, un error comú és utilitzar el mateix ganivet o taula de tallar per a les verdures i la carn. La forma adequada de manipular aquests aliments és utilitzant recipients i utensilis específics per a cada producte.
- Males pràctiques en l’emmagatzematge de productes: Si no guardem els aliments als nostres magatzems i refrigeradors, amb els més nous enrere i els més vells endavant, correm un major risc que es facin malbé per no usar-los a temps.
Errors al servei
- Mala formació als empleats: El personal del teu restaurant ha de saber quines són les seves responsabilitats i tenir les habilitats necessàries per fer la feina.
- Atendre malament els clients: Si un restaurant té una actitud positiva, a més d’un servei professional, pot atreure més clients.
- Tenir una ambientació indefinida: Si disposes d’un entorn confús o allotges els teus clients en un espai incòmode, comets un error. La decoració sense caràcter és tan clau per connectar amb els clients com el menjar.

Errors de màrqueting
- Invertir en productes equivocats: Abans d’obrir, heu de fer una investigació inicial sobre els productes que voleu triar perquè es converteixin en part del vostre menú.
- Donar poca importància a la reputació online: Hi ha tones de restaurants en línia en aquests dies. Si no segueixes les xarxes socials, t’estàs perdent una gran quantitat de clients. A més, si tens un negoci en línia, serà més fàcil gestionar reserves i comandes a domicili, i podràs gestionar ressenyes, crítiques i opinions dels clients a la teva plataforma.
- Tenir una mala ubicació: En obrir un restaurant, no prenguis la ubicació a la lleugera. Si tries un lloc amb un accés complicat o poc poder adquisitiu, pots patir a llarg termini.
Errors d’administració
- Disposar d’un menú massa extens: intentar cobrir tots els gustos, oferint una gran varietat de plats com hamburgueses, menjar mexicà i marisc pot ser contraproduent.
- Operar sense un pla de negocis clar: Obrir les portes del teu restaurant i atraure clients funciona quan el local és una novetat. Si uses estratègies de consolidació a l’atzar, sovint experimentaràs mals de cap.
- Gestionar de manera poc eficient: Quan no hi ha una visió estratègica per al negoci, és impossible administrar de manera efectiva tots els recursos existents. L’ús adequat és una acció fonamental per a la sostenibilitat empresarial.
- No tenir en compte la competència: Alguns restauradors o gerents s’ho fan sense tenir en compte la competència. Tot i això, amb cada vegada més restaurants obrint, seria un error no parar atenció a aquesta realitat.
Consultoria en seguretat alimentària de Barcelona
A Proacciona, consultoria de seguretat alimentària de Barcelona, comptem amb diferents cursos y càpsules formatives per mantenir tot el personal relacionat amb l’hostaleria i la restauració al dia en matèria de seguretat alimentària. De fet, oferim apartats específics sobre cadascuna de les temàtiques relatives a la manipulació d’aliments. Si necessites ajuda per tenir la seguretat alimentària sota control, pots posar-te en contacte amb nosaltres mitjançant el formulari de contacte i et respondrem el més aviat possible.