BLOG

Seguretat alimentària de les begudes energètiques

El consum de begudes energètiques ha incrementat en els darrers anys. No obstant, cal anar amb compte amb el consum excessiu d’aquestes begudes, ja que pot ser perillós per a la salut. En aquest article us expliquem quins són els perills i riscos de les begudes energètiques juntament amb algunes recomanacions per a un consum responsable.

Què són les begudes energètiques?

Segons l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), no hi ha una definició de la paraula “beguda energètica”. Tot i això, podem definir-les com un refresc que actualment és molt popular entre els adolescents i esportistes i que sol combinar-se amb begudes alcohòliques. La seca composició inclou molts ingredients diferents, entre els quals destaquen una gran quantitat de sucre i cafeïna.

A més, pot entrar a la seva composició l’aminoàcid taurina, juntament amb altres substàncies com el ginseng o el guaranà, hidrats de carboni com la glucuronolactona, vitamines, etc.

Perills de les begudes energètiques

El consum de 1,4 mg de cafeïna per quilogram de pes corporal per dia pot provocar insomni i escurçar la durada del son.

Els riscos cardiovasculars, hematològics, neurològics i psicoconductuals estan associats amb ingestes superiors a 3 mg. També hem de tenir en compte les possibles interaccions amb medicaments i la presència d’altres ingredients amb principis actius naturals com el ginseng.

Un altre dels problemes relacionats amb el consum d’aquestes begudes és la barreja amb begudes alcohòliques. L’efecte d´aquesta combinació està relacionat amb un augment de la pressió arterial, insomni, taquicàrdia, etc.

Cultura de seguretat alimentària

Riscos i ingestes de la cafeïna

Cal tenir en compte que l’envàs més comú d’aquest producte conté 32 mg de cafeïna per 100 ml. El comitè científic de l’AESAN destaca aquests riscos per a la salut associats a la presentació en envasos de 300 a 500 ml:

  • Les persones que pesin 50 kg (o menys) han d’evitar les begudes energètiques que superin els 32 mg/100 ml, ja que poden causar insomni.
  • A causa dels trastorns del son i els efectes adversos generals per a la salut, una persona de 60 kg no ha de consumir 1000 ml de cap beguda energètica ni més de 500 ml d’una beguda energètica amb una concentració entre 40 i 55 mg de cafeïna/ 100 ml.
  • Els consumidors que pesen fins a 70 kg no han de consumir més de 1000 ml d’aquestes begudes de cafeïna de 15 mg per dia o 500 ml de cafeïna de 32 mg per evitar trastorns del son.

Recomanacions

  1. Desaconsellem el consum excessiu o abusiu, donat als possibles riscos.
  2. No recomanat per a nens, dones embarassades o lactants, persones sensibles a la cafeïna, persones amb trastorns cardiovasculars o neurològics, persones amb alta pressió arterial i persones amb trastorns d’ansietat.
  3. Tingues en compte qualsevol malaltia o patiment que puguis tenir i la teva incompatibilitat amb el consum d’aquestes begudes.
  4. Evita barrejar aquest tipus de begudes amb alcohol.
  5. Abans de prendre una beguda, llegiu atentament els ingredients. Així sabràs si tens al·lèrgia o intolerància a algun ingredient.
  6. No consumir begudes energètiques per compensar les pèrdues després de fer exercici.
  7. Recordeu que les begudes energètiques no substitueixen els elements d’una dieta equilibrada.

T'AGRADA EL NOSTRE CONTINGUT?

Segueix-nos a les nostres xarxes socials

Categories

Formulari de contacte

¿Necesitas ayuda?